Serwisy aukcyjne

Najpopularniejszym rozwiązaniem stało się wystawianie takich przedmiotów na aukcjach. W tej dziedzinie zdecydowany prym wiedzie allegro.pl, którego zaletą jest wielka popularność – tam najprędzej trafią kupcy na nasz przedmiot. Wadą natomiast są opłaty za wystawienie przedmiotu i prowizje od ceny, za jaką został sprzedany. Mimo że nie są to duże kwoty, mogą zniechęcić osoby, które wystawiają na aukcjach drobiazgi o małej wartości.
Pozostałe polskie serwisy aukcyjne pozostają w cieniu allegro.pl, z jednym tylko przebijającym się na tym rynku serwisem swistak.pl. Dla początkującego sprzedawcy główną zaletą jest prostsza niż na allegro.pl procedura rejestracyjna oraz brak opłat. Wystawiony na aukcji przedmiot może wisieć na świstaku dowolnie długo, podczas gdy z allegro znika po z góry ustalonym czasie.
Z tego powodu świstakowi poświęcę więcej uwagi. Schemat postępowania przy wystawianiu przedmiotów na aukcji jest jednak podobny na wszystkich serwisach aukcyjnych.

1. Rejestracja
Do zarejestrowania na świstaku konta umożliwiającego sprzedaż, potrzebne jest konto bankowe. Procedura rejestracyjna polega na podaniu swojego loginu, adresu email i hasła. Na podany email świstak przysyła list, który ma na celu zweryfikować, czy adres jest poprawny. Po tym etapie można się już zalogować na swoje konto, a tam znajdują się instrukcje, jak dokonać weryfikacji danych osobowych. Odbywa się to przez wykonanie przelewu na kwotę 1 zł na konto świstaka. Przelew musimy nadać z własnego konta bankowego, przy tym przesyłane są też imię, nazwisko i adres właściciela konta. Zwykle po upływie jednego dnia roboczego od nadania przelewu stajemy się właścicielami aktywnego konta na świstaku i możemy przystąpić do następnego etapu:

2. Wystawianie przedmiotów na aukcji
Zanim przystąpimy do wystawiania przedmiotów na aukcji, warto przejrzeć, co inni sprzedają w danej kategorii, a zwłaszcza które z tych przedmiotów cieszą się największym zainteresowaniem. W wielkim skrócie można powiedzieć, że wśród książek pożadane są podręczniki (zwłaszcza akademickie), ale też jest to kategoria, w której książki najszybciej się dezaktualizują. Największą cenę można też uzyskać za stare wydania, antyki i białe kruki z rozmaitych dziedzin. Wartość można oszacować na podstawie porównania z profesjonalnymi internetowymi antykwariatami.
Wśród ubrań jakość nie zawsze się przekłada na cenę. Ważniejsza jest marka – łatwo sprzedać buty czy ubrania takich firm jak Nike, H&M, Zara, nawet jeśli mają wyraźne ślady używania lub są wykonane z kiepskiej jakości surowców. Porządne, ale niepozorne i o stonowanym charakterze ubrania często będą długo „wisiały” w internecie zanim znajdą nabywcę. W internecie najprędzej sprzedamy też rzeczy niepowtarzalne, wyjątkowe, np. ubrania lub inne wyroby z motywami ludowymi, ręcznie wyszywane, przywiezione z egzotycznego kraju.
Jeśli wytypujemy już przedmioty rokujące nadzieję na znalezienie nabywcy, czas na przygotowanie ich dokładnego opisu. Książkom najlepiej zeskanować okładkę, spis treści, przykładowe strony. Ubraniom trzeba zrobić zdjęcie – w miarę możliwości na osobie lub manekinie, a jeśli to niewykonalne – rozłożonym na płask. Trzeba pamiętać o dobrym oświetleniu, ukazującym kolory i fakturę. Dobrze też zrobić zdjęcie metki (producent, rozmiar) i ewentualnych wad, np. mała plamka, naderwana podszewka. Wad nie warto ukrywać – wszystkie serwisy aukcyjne mają dobry mechanizm weryfikacji swoich użytkowników. Niezadowolony kupiec wystawi nam negatywny komentarz, który może odstraszyć kolejnych.
O ile dane popularnych książek można ściągnąć z internetu (rok wydania, liczba stron, wydawca, tłumacz etc.), ubrania sami musimy zmierzyć, bo rozmiar – zwłaszcza typu S, M, L – bywa nieprecyzyjny. Warto podać takie informacje jak szerokość w biuście, w pasie, długość, jak również skład surowcowy, o ile znajdziemy go na metce.
Ostatni etap przygotowania aukcji to obliczenie kosztów przesyłki. Najczęściej w aukcji podamy informację, że koszt przesyłki pokrywa kupujący. Musimy wtedy obliczyć koszt opakowania, np. koperty bąbelkowej, i ceny nadania odpowiedniego typu listu lub paczki. W przypadku Poczty Polskiej cennik dostępny jest na stronie, będziemy jednak potrzebowali przynajmniej orientacyjnej wagi przesyłki.
Mimo że lista tych przygotowań brzmi poważnie, w rzeczywistości wystawienie jednej aukcji nie zajmuje więcej niż 20 minut. Świstak, podobnie jak inne serwisy aukcyjne, oferuje gotowe formularze, które pozwalają załadować zdjęcia (nie należy przesadzać z rozmiarem), wpisać opcje przesyłki i cenę. Cenę możemy podać jako negocjowalną (licytacja) lub ostateczną. W tym drugim przypadku zakup dokonuje się od ręki po zaakceptowaniu przez kupującego naszej oferty.
Świstak przechowuje nasze aukcje dowolnie długo, pod warunkiem że od czasu do czasu zalogujemy się na konto, które tam założyliśmy.

  • Integrał

    Adres: 00-891 Warszawa,
    ul. Chłodna 15/1024
    Telefon: 506-12-53-52

    Nr konta: 50 2490 0005 0000 4500 3909 2515

    Nr KRS: 0000345084
    NIP: 527 261 86 85
    REGON: 142 171 102